onsdag den 11. juni 2014

Dræbersnegle Hadske Slimfrie Bedeksperimenter...

Jeg giver ALDRIG op! Og da invasionen af dræbersnegle i min have har været et faktum gennem mange år, har jeg efterhånden oparbejdet en del erfaring i livretter og ikke livretter blandt de slimede bæster. Så sidste år gik jeg målrettet igang med at lave nogle snegle UVENLIGE bede, og det går faktisk over al forventning. Og den slags erfaringer MÅ da deles med andre...

En evig sikker snegleresistent plante er Geranien, heldigvis er det også en af mine favoritplanter og jeg har mange forskellige i haven. Den Bølgekronede Storkenæb 'Samobor' ser næsten ud som om den orkestrerer bedet...






Alle typer fredløs stå heller ikke på sneglenes menu. Fik sidste år fat på en skøn lime grøn krybende sort. Derudover har jeg den alm. prik bladede, en broget bladet og en rød bladet - den sidste er desværre røget på rådyrenes favoritliste, så der er flere pelsede stilke en planter i haven. Stueplanten Pletter i Luften er også en succes, dem på billedet herunder har ovenikøbet overvintret ude under grandække...




Sidste års succesplante i haven og min nye yndling er Knautia, som hverken snegle eller rådyr kaster sig over. Den er smuk både i knop og når den fine mørke blomst senere springer ud...



Andre gode planter i min snegleplagede have er Iris Sibirica, Løjtnantshjerte, Trekantblomst, Lodden Løvefod, Gunnera, Bonderose, Fransk Anemone, Skov Jordbær og Jakobsstige...











Og så er der denne skønhed som jeg simpelthen ikke kan huske hvad hedder!? Men skøn er den og den får lov til at stå og blomstre i fred...



Alunrod eller Heuchera får også lov til at stå i fred, dog kan rådyrene ikke holde snuden fra blomsterne, som bliver guffet lystigt. Men sneglene holder sig på afstand...



I år har jeg også indkøbt og brugt kobberringe og kobbertape med stor succes - sneglene kravler ikke henover det, da det åbenbart giver dem stød. Så nye klematis og grøntsagerne i urtehaven får nu en chance for at overleve...




Måske skulle Gyldenlak også nævnes, den på billedet herunder er nemlig også fuldstændig intakt. Som sagt jeg giver ALDRIG op og nu har jeg ovenikøbet en tro på at det nok skal lykkes mig at få en blomstrende have. I morgen kommer 12 mio. Nematoder med posten, så krigen mod De Slimede fortsætter på alle fronter her!



God kamp til alle mine lidelsesfæller!






13 kommentarer:

  1. Hej Helle Sikken nogle utrolig flotte fotos du har taget! Det er jo fantastisk dejligt at læse at du er ved at vinde kampen mod de grådige banditter af snegle. Kobberen er jeg glad for at læse du har de bedste erfaringer med, for det er jo også en smuk måde at løse problemer på. Tænk bare hvor lækker en patina de får med deres irgrønturkise farver!
    Det er en jacobsstige du fik af mig sidste år som du ikke kan genkende :) Den hedder så fint pulmonium pauciflorum.
    I øvrigt har JEG vundet kampen om de svenske riddersporer du gav mig - de står så smukt og er begyndt deres blomstring :)) Med lidt hjælp af ferromol pillerne.
    Ellers har jeg stor glæde af assisterende tudser og frøer som hoppende og jagende, dukker op i bedene på mine haverunder. Men dem har du garanteret også hjælp fra med din haves beliggenhed :)
    Kram Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose,
      Uhhh kampen er desværre ikke vundet, men et lille slag har jeg da fået i hus. Tænkte nok det var dig Jakobsstigen kom fra den er SÅ fin, min nye yndling :-) Herligt at riddersporerne har fået liv hos dig, her gik det jo slet ikke. Jo trudser, frøer, leopardsnegle og snoge er trofaste hjælpere i haven her.
      Kram Helle

      Slet
  2. Hej Helle

    Alletiders samling - fælles for alle de planter du nævner er vel at de også er giftige for mennesker? Vi spiser dem ihvertfald ikke!
    Kobberringene virker fordi den danner ir, som sneglene ikke kan passere.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten,
      Jeg ved faktisk ikke om planterne er giftige!? Men dejligt endeligt at havee fået lavet en effektiv samling. Troede faktisk at Astrantia også skulle med på listen, jeg har en stor hvid en, der aldrig bliver spist. Men en nyindkøbt mørkrød sort, blev ædt første nat i haven :-/
      Kh Helle

      Slet
  3. Nu er jeg en af de få heldige, som ikke har dræbersnegle i haven (endnu); men jeg kan levende forestille mig, hvor irriterende de er. Det er da utrolig heldigt, at der er så mange lækre planter, som de ikke finder lækre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie,
      Hvor er du HELDIG - de er SÅ irriterende! Her var ikke en eneste for 15 år siden, men jeg skal lige love for at de er kommet, og desværre nok for at blive :-/
      Kram Helle

      Slet
  4. Det er en fin samling, du har fundet ud af, at sneglene ikke kan lide.
    Pletter i luften behøver ikke at dækkes, de overvinter fint her på 7. år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Utroligt med 7 års pletter!? Det er første gang det lykkedes mig at overvintre dem, men måske er de nu hærdede til at modstå flere vintre. Det er en SKØN plante i beddet.
      Kh Helle

      Slet
  5. kønne og smukke billeder
    mht snegle fri guf .......kan du osse bruge Hosta , men du skal gå efter dem med læder/gummi agtige blade
    dem går sneglene nemlig udenom
    ellers ville de fleste mene at Hosta er snegle guf
    Rådyr kaldes osse "Stylterotter" af haveejer men smukke er de

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ege! Jeg har mange forskellige Hosta i haven, nogle bliver ædt med det samme og de seje, ex. Sum and Substance, får lov til at stå lidt længere - men ALLE bliver guffet her desværre. Har netop hjembragt en Hosta Catherine fra Chelsea, der skulle være særlig god i snegle befængte områder, så det bliver spændende at få den ud i haven, når den er vokset til. Haha Stylterotter, den var god ;-)
      Kram Helle

      Slet
  6. Hej Helle
    Jeg sidder her med et lille smil for jeg kender jo som du ved også til udfordringen med dræbersnegle og rådyr. Jeg kører stadig på alle fronter mod snelene- tidlig strøning af ferromol fra først i marts måned, ferromol i pavillioner og små galskrukker, indsamling/aflivning og ølfælder. jeg har lige tømt 3 ølfælder med 40,30,25 stk - ha ha !
    Når jeg ser ud af vinduet, så tænker jeg at du måske også kan have Smalbladet klokke, Nøgleklokke, Sommerfugleblomst, Natviol og Sporebaldrian til at give sneglesikkert blomsterflor.
    Jeg har lige købt min første Knautia til mit nye pink/rødlilla bed - så det er dejligt at læse at den fungerer godt hos dig, for så burde det også være det samme her hos mig.
    Hos mig spiser snegle og rådyr for resten heller ikke Scabiosa Caucasia, Torskemund Linaria og den hvide fredløs med helt oprette spir Lysimachia hybrid 'Autumn Snow' .
    Jeg har ikke prøvet nematoder, så jeg afventer spændt dine kommende rapporter fra sneglekampen.
    God haveweekend
    fra Berit

    SvarSlet
  7. Tusind tak for de gode informationer om sneglefri planter - og erfaringer med kobber, jeg har gudskelovogtak ikke dræbersnegle endnu, men det er nok kun en stakket frist, så det er godt at ha' lidt information i baghånden.

    SvarSlet
  8. Åh, jeg hader de bæster!!! Mine lupiner æder de på ingen tid, selvom de burde være interessante ifølge andre lister. Øv... Men tak for indspark og kampgejst...og rart at vide, at vi ikke kæmper alene.
    Dejlig dag fra Katinka

    SvarSlet