torsdag den 6. december 2012

Haven med hat på...

Så kom sneen og i riiigelig mængde. Jeg fornægter ikke, at jeg helst så efterår og vinter sendt hen hvor peberet gror, men må dog indrømme at uberørt sne er ufatteligt smukt. Haven byde på nye og overraskende strukturer og former, når sneen indhyller grene og tingeltangel. Kom med på en lun tur fra sofaen...

Pilen viser sig fra mange sider i min have, som skriftagtige krusseduller, store cirkler, små kugler, lige streger og giltterværk. Skulle der være nogen, der læser denne blog, der står og mangler båndpil til havepjat, så kan den fås her!





Blomsterstande får altid lov til at blive stående i haven vinteren over, hvor de får nyt liv, særligt når de dækkes med sne. Her ses Strudsvinge, Gyldenris, Kæmpe Tusindstråle og Rød Elefantgræs i vinterkåber.




Havestolene er blevet polstret og lokker med sit bløde sæde. Den grønne farve jeg malede med i min lille køkkenhave er bare helt skøn i alt det hvide. Æbletræets tingeltangel har fået hatte på ligesom alt andet i haven.



Min havehøg "Hawk Plasticus" klarer sig udemærket i buret ude i kulden. Det samme gælder for svampen "Hæklus Mysticus" i Blod Blommen.




Rigtig god vinter!




22 kommentarer:

  1. Ja det er bestemt også nogle smukke billeder du viser fra din vinterhave.
    Jeg vil nu sige, at stolens polstring ikke lokker mig i sædet. Men alligevel der er ingen vej udenom......en tradition vi har i familien er, at når sneen er uberørt, så skal der laves en sneengel. Hmm det er vist på tide nu!

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhhh tror hellere jeg vil slå mig ned i stolen end at lave en sneengel. Glæder mig dog MEGET til at se billeder af din sneengel på din blog :o)

      Slet
  2. Hej Havetrold!
    Jeg er ret betaget af de fine kugler af pil, som du har hængende i dine træer. Det ser enormt godt ud! Rigtig gode billeder i øvrigt.
    Jeg ønsker dig en lun vinter
    Dbh Mathias

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mathias,
      Tak for de pæne ord. Pilekuglerne er såmænd færdigkøbte, i IKEA tror jeg, for år tilbage og hængt op i fiskesnører. Er også ret glad for dem og der kommer løbende nye kugler i træerne, efterhånden som jeg falder over dem i butikkerne.
      Og lun vinter retur til dig!
      Hilsen Helle

      Slet
  3. Smukt og jeg kan godt lide din bemærkning: uberørt sne er smukt, desværre kan det hurtigt blive grimt. Her er der ingen sne, det er smeltet igen i mandags, og vi har ikke fået siden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg sender gerne sne i din retning, her er stadigt rigeligt ;o) Men rigtigt, det er ikke særligt festligt, når det bliver brunt og snasket! Så hermed ønsker om mere hvidt til dig Kh Helle

      Slet
  4. Kan kun tilslutte mig.Virkelig smukke billeder fra din have.Sneen gør nu noget ved vores haver,Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jette, Ja det ER smukt når sneen ligger uberørt og man kan jo altid gå ud og skærer lidt i nogle træer når havefeberen raser i kroppen :0)
      Kram Helle

      Slet
  5. Her hedder det sig "Aldrig har haven været kønnere " mens sne dække div IKKE færdig gjorte projkter ;-))))

    Flotte Fotoer du tager , hatten af for det

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Ege,
      Hihi positiv betragtning!

      Tak for de pæne ord om billederne og 10000 tak for den dejlige frøpakke jeg modtog fra dig i dag. Glææææder mig til at så dem til foråret. Købte for mange år siden en luftkartoffel i botanisk have, sikke en livskraft! Desværre fik jeg den ikke overvintret ordentligt, så den gik til, men nøj hvor jeg glæder mig til at få en igen.
      Kh Helle

      Slet
  6. Kære Helle
    Nød lige turen ned igennem dit Winter Wonder Land og fornøjes over de mange forskellige mønstre i haven. Gyldenris er noget af det smukkeste i sin frøstand har jeg opdaget.
    Med ønske om dejlige vinterdage til dig også,
    kram Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Rose,
      Dejligt du have en god lun tur gennem min vinterhave. Mangler du gyldenris må du bare sige til, men den er agressiv og spreder sig uhæmmet. Men smuk er den men den bliver styret med hård hånd her.
      Kram Helle

      Slet
    2. Tak, Helle :-) ja, det er netop dilemmaet med de smukke gyldenris, at der kan blive for meget arbejde for mig med dem. Jeg tænker lidt over det.
      Kram Rose

      Slet
  7. Smukke billeder - vinter troldehaven er også skøn at se på :-)

    SvarSlet
  8. Der er jo ren vintermagi í din have - smukke billeder!
    Sjovt at se at du også har pilekugler hængende i træerne. Jeg bliver kugleskør om foråret og laver gerne nogle nye pilekugler hvert år og hænger op i et par træer:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kugleskøre Have Kollega,
      Dejligt at der findes andre kugleskøre kvinder, jeg drømmer også om et platantræ fuldt af naturlige kugler i haven, men det må vist vente til jeg får mig et slot og en stor slotshave - gerne i det sydlige England ;)
      Kugleskøn jul til dig og din familie
      Helle

      Slet
  9. Skukke sneeventyr du der har fanget - jeg har det lidt lige som du: Bliver fortryllet af den renhed og skønhed nyfalden sne skaber, men sukker tungt og klagende på forår og sommer...

    Mange julehilsner fra
    Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Katinka,
      Velkommen til og tak for de pæne ord. Det eneste jeg ønsker mig til jul er forår og varme, så frø, planter og hænder igen kan komme i jorden. SAVNER sådan at pille i jorden, blomsterne og bladene.
      Glædelig jul
      Helle

      Slet
  10. Kære Tim,
    Tak og også glædelig jul til dig og din familie. Glæder mig til havesæsonenen igen starter og vi kan udveksle ideer og oplevelser fra haverne.
    Kh Helle

    SvarSlet