tirsdag den 22. maj 2012

Skovhaven





Den nederste del af min have kalder jeg min skovhave. Da jeg overtog grunden var denne del et gigantisk og ugennemtrængeligt krat af gråpil og bjørneklo. Mange års graveri, klippen og saven har efterhånden båret frugt og jeg har nu egen skov på matriklen. Beplantningen er, som overalt i min have, en blanding af vilde og tilførte planter. Her er blandt andet masser af bregner - primært strudsvinge, der groede vild på stykket, hostaer, storkenæb - både vilde og tæmmede, kulsukker, honningrose og kæmpe tusindstråle. Herudover har jeg også plantet en del rhododendron, dels for at få lidt grønt om vinteren. Fælles for alle planterne i denne del af haven er at de IKKE står på rådyrenes menu. Havde i flere år stort held med stauden duehoved, men forrige år fik rådyrene pludselig også smag for den, og siden da er den blevet græsset flittigt ned. Men sådan er vilkårene for sameksistens med naturen!


2 kommentarer:

  1. En dejlig skovhave du har fået dig. Ser hyggeligt ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Bente, der ER hyggeligt - synes jeg ihvertfald ;)
      Kh Helle

      Slet