torsdag den 11. oktober 2012

MorgenMagi

Hvilken magisk morgen! Himlen er lysende blå, solen skinner på morgenduggen og får damp til at stige op hvor end strålerne rammer. Efterårsfarverne får et skud lys og står klarer og smukkere end nogen sinde. Dugperlerne bliver til små stjerner for enden af bladene. Selv de trætteste planter bliver vækket til live, på en dag som denne. "Halleluja" lød det fra ateisten! Sikke en måde at starte dagen på, det kan kun blive en god dag...


Guldalder udsigten fra altanen

 
 
Rødvin med dugperler

 
 
Genfødt kokosnød i sedum
 

 

Klatrehortensie i smukt forfald

 
 
 Selvsåede hornvioler giver aldrig op
 

 
 
 Selv trætte krukker får et stænk magi på sådan en dag
 
 
 
Morgenmads pladsen lokker trods kulden

 




Glædelig solskinsdag til alle!






20 kommentarer:

  1. Ja, magiske og eventyrlige billeder fra dit fantastiske trolderige :-)

    Ha' en god dag

    SvarSlet
  2. Kære Helle
    Fuldkommen mageløs udsigt fra din altan! Et kig og dagen er straks fortryllende :-) Rødvinen er glødende i solen og fantastisk at se på.
    Krukkerne ser skønne ud med deres forskellige sjove og smukke indhold, og morgenmadspladsen må stadig være fristende, bare man er klædt på til det!
    Hav en fortryllede dag,
    Kram Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Rose,
      Tak, du har jo selv set udsigten, men i dag var den særlig smuk. Håber der kommer flere af den slags dage, inden vintermørket lukker sig om os!?
      Kram Helle

      Slet
  3. Da jeg så dit først billede kom titlen: »Driver dug, falder regn« til mig. Ikke en bog jeg har læst, men det skulle jeg måske i virkeligheden? Har ingen anelse om, hvad den handler om, er vist også en film, ik? Det var et sidespring.......
    Eventyrlige billeder som fra en anden verden så jeg istemmer »Halleluja« med dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Måtte fluks tjekke titlen!

      Bog om to generationer på en slægtsgård i Nordsverige i begyndelsen af 1800-tallet af Margit Söderholm, det lyder meget godt! Måske er det den Anne B. Ragdes nutidige trilogi Berlinerpoplerne, er inspireret af - det var i hvert fald også en skøn bog om en slægtsgård, godt nok i Nordnorge.

      Tak for de pæne ord om billederne :o)

      Slet
    2. Det kan da godt være du ikke er religiøs, men du nævner Anne B. Ragdes og den trilogi har jeg liiige læst! Der er da mere mellem himmel og jord end som så. Så må jeg vist afsted og låne Margit Söderholm!!

      Slet
    3. Spøjst! Nok er jeg ikke religiøs, men afviser bestemt ikke at der er mere mellem himmel og jord end de vi ser. Jeg må vist også hellere få fat i Margit Söderholm :)

      Slet
  4. Tror det er Saxifraga og ikke Sedum, men alligevel jeg må gerne kopier din ide :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg da du har ganske ret i ;o) Jeg er lidt vild med at kaste med kokosnødder i haven, synes de er så fine...
      Kh Helle

      Slet
  5. Hej Helle.Sikke da en fantastisk udsigt du har.Og dejlige billeder af dine pokaler og krukker.
    Det har været en rigtig smuk dag-lige til havevejr.
    Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette,
      Ja, udsigten er helt vidunderligt, ret utroligt der bare er 25 km til Københavns Rådhusplads. Jeg nyder stadig udsigten efter 21 år på matriklen. Desværre har jeg været arbejdsramt i dag, så min eneste havetur var fotosafarien i morges, men jeg har da kunnet sidde og se ud på min have :)
      Kram Helle

      Slet
  6. Sikken en udsigt - kan du se elverpigerne danse?
    Dine krukker ser alt andet end trætte ud. Tværtimod - de er smukke og meget originale. Superflotte - kan du ikke puste lidt kunstnerstøv i min retning? Jeg vil gerne kunne lidt af det samme :o)
    Knus Christel

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har forgæves kigget efter elverpigerne i de 21 år jeg har boet her, men de må være hurtige for det er ikke lykkedes mig at se dem endnu - håber det lykkes en dag :)
      Tak for de søde ord, kunstnerstøvet er pustet afsted.
      Kram Helle

      Slet
  7. Havetrolderi - det er det. Dejlige billeder man bliver glad af. Elverpigerne er vist nok lettest at spotte for en ungersvend på vej hjem fra en våd fest. Men han skal vogte sig, for de tryllebinder ham og lokker ham i mosen. Hvis han da ikke allerede er lokket derud af de fæle lygtemænd eller ellekvinderne. Uha.

    SvarSlet
    Svar
    1. Æv har kun en midaldrende mand i huset jeg kunne lokke dem med og ham bider de nok ikke på :)

      Slet
    2. Hej Havetrold! Jeg er helt benovet over din blog som jeg ser for første (men ikke sidste!) gang! Wau nogle smukke billeder du laver og hyggelig læsning! Og smuk baggrund du har bag dine billeder!
      Du kan få nogle hvide violfrøstjerne frø af mig. Jeg tog frø af dem sidste år og såede i vindueskarmen i april. De spirer ikke så villigt som de alm. lyselilla, men der kom da 5 planter. Bare send mig en frankeret konvolut med din adresse på. Min adresse; Vengevej 17,Søballe, Skanderborg. Venlig hilsen Ingrid Berger

      Slet
    3. Kære Ingrid,
      Hvor er det en dejlig tilbagemelding at få og velkommen på min blog, håber du finder nogle interessante ting herinde.

      Jeg vil MEGET gerne have hvide violfrøstjerne frø, sender fluks en kuvert til dig. Og 1000 tak hvor er det sødt af dig :o)

      Mange hilsner
      Helle

      Slet
    4. Hej Helle! Tak for frøene til Hvid stjerneskærm! Dem vil jeg så i vindueskarmen til foråret.Det er en smuk og fin staude man ikke kan få for mange af. Jeg sender dine frø i morgen. Held og lykke med dem.

      Vil du se min nye hjemmeside? Den hedder www.minstaudehave.dk
      Den skal være meget større, jeg vil tilbyde havehjælp til folk der mangler igangsætning.

      venlig hilsen
      Ingrid

      Slet
    5. Hej Ingrid,
      Dejligt frøene nåede frem og du kan bruge dem :) Glæder mig til at kigge i postkassen i morgen. Dejlig hjemmeside og ikke mindst en fantastisk smuk have du har. Hvor er havedammen bare fin og naturlig, sådan en ønsker jeg mig også. Meeeen min mand er desværre ikke lige så havetosset som mig, og selv om jeg ikke er bange for en skovl er det godt nok meget der skal graves. Så lige pt nøjes jeg med Furesøen, som ligger ganske tæt på :) Og velkommen på bloggen, håber du kan finde noget inspiration herinde!?
      Kh Helle

      Slet