onsdag den 20. juni 2012

Kom med til Sofiero

En almindelig onsdag i juni blev gjort til en festdag, med en tur til Sofiero Slottsträdgård, der ligger lige nord for Helsingborg. Og du er hermed velkommen til at tage med på en virtuel tur...

Rhododendronerne havde takket af for i år, men det var dog nemt at forestille sig hvilket sansebombardement stedet havde budt på for en måned siden, så næste år i maj går turen helt sikkert til Sofiero igen. Haven var dog stadig et helt vidunderligt sted og har man ikke været der, bør det bestemt komme på ønskelisten.

Haven er ufattelig smuk, havebutikken lokker med dejlige planter og orangeriet bød på en skøn salgsudstilling af svensk kunsthåndværk. Ærgeligt nok glemte jeg mit kamera hjemme, så jeg måtte bruge min mobiltelefon, så billedstandarden er desværre lidt fesen.










En FANTASTISK lysgul skabiosa ca. 2 meter høj, desværre var den udsolgt i butikken,
men skulle komme igen til efteråret (og jeg skal nok få fingrene i den!)

Se lige denne duftgeraniums krøllede støvdragere!

Blå himmel over det ældgamle Robinie træ





Vinranker fra 1936, godt ormædte med stadig i fin form.



Den fineste lille espalierede æblehæk om køkkenhaven.

Overvejede at lave en "Britt Ekland" i fontænen!

Biæstetik

Min nye havefrakke!

Den smukkeste kompostbeholder kunne købes for omkring 3.000,-

Min veninde i træet med den ekstra indgang

Togvognshæk

Togvognshæk

Vildt og vidunderligt bed

Undersiden af gigantiske rhododendron

La Fontaines fabel om løven og rotten, fint fortalt i sten

Påmonterede grene på gren

Portal af nedbøjet hassel

Portal spidsen

Uhhhh, fandt et haveblad jeg IKKE kendte i butikken, må fluks bestille abonnement - det er så skønt!

Damernes indkøb fra plantebutikken!
Jeg hjembragte en sort iris, ananas salvie, et par duftgeranier, en fin rødblomstret pelargonie
med hvidrandede blade og en sær sort petunie med fesengule striber.




12 kommentarer:

  1. Det ser ud som om du har haft en dejlig tur. Jeg besøgte stedet for et år siden, det er et flot sted, men jeg vil nu prøve at komme over og se rhododendronerne i blomst en gang. Tak for smukke billeder og genopfriskning af mit besøg!
    Havehilsen
    Susanne
    Susanneshave-landliv

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Susanne, jeg glæder mig allerede til næste tur derover, mon ikke det allerede bliver om en lille måned!? Georginerne står nemlig på spring :)
      Kh Helle

      Slet
  2. Skønt sted - jeg er også vild med Sofiero! Herligt at stå ved vandet og kigge over på Kronborg!
    Den duftgeranie du viser - har du et navn på den? Hold op den er smuk. Tak for turen..

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente,
      Der stod desværre ikke navn på geraniumen, den stod i kongens vinhus. De havde tilsvarende til salg i butikken derover, bladene var afrundede, hårede og ret store.
      Kh Helle

      Slet
  3. Svar
    1. Hej Tim,
      Tak og velkommen på min blog. Næste gang husker jeg det rigtige kamera, mobilens kamera har sine begrænsninger :)
      Kh Hekke

      Slet
  4. Tak for turen - skønne inspirerende billeder :-)

    Håber på snart selv at kunne besøge Sofiero.

    Den kompostbeholder gad jeg godt have i min have.... meennn til den pris må det blive ved drømmen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme Gitte, håber du snart kommer derover, det er så fint et sted! Kompostbeholderen spøger i min hjerne, den var så fin og skulpturel!
      Kh Helle

      Slet
  5. Trods mobil-billeder.... så var det dejlige billeder!

    SvarSlet
  6. Der var du heldig at vælge den rette dag til en solskinstur i den skønne park, og hvor der dog er en skøn stemning med et væld af blomster og sjove træer!
    Håber på solskin snart nu også hvor roserne vælter frem.
    Kh
    Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Tror også liiiige jeg er nødt til at smutte en tur eller to derover igen i løbet af sommeren, fantastisk sted!
      Kh Helle

      Slet