mandag den 6. august 2012

Kriblekrable, bierne og blomsterne

Det kribler og krabler overalt i øjeblikket. Blomster bestøves, bier og sommerfugle samler nektar i havens blomster og biller og snegle guffer løs på det meste. Kom med på en lille tur til haven hinsidan og hils på havens små gæster...

Stålormen, der hverken er orm eller slange, men derimod et benløst firben kiggede forbi. Den kan som firbenet også smide halen hvis den føler sig truet. Det er et smukt og facinerende dyr, denne var ca. 40 cm lang og dermed et meget flot eksemplar. Stålormen er ganske ufarlig og er iøvrigt fredet. Den lever af snegle uden hus (og det kan jeg li'!), regnorme, tusindben, insekter og edderkopper. Og undetiden andre krybdyr, f.eks. artsfællerne.





Sommerfuglen Lille Idlfugl kiggede også forbi. Det var desværre den eneste sommerfugl det lykkedes mig at fotografere i weekenden - de er bare for hurtige. Så også blåvinge og kålsommerfugl.



Naturligvis var der en svirrend og summen om alle blomsteren. Bier, fluer, glimmerbøsser og hvepse havde travlt med at guffe nektar og som bonus fik jeg bestøvet mine planter.







Blomsterbukken foretrak laden fremfor blomsterne. Hvorfor den har fået navnet blomstebuk kan undre, for den lever helst af råddent og fugtskadet træ. Bare den ikke æder mit hus!?


Den nærliggende sø bød også både på blomster og smådyr. De smukkeste hvide åkander piplede frem og vandløberne zigzaggede ind og ud mellem blomsterne.



2 kommentarer: